Czerwcowe wakacje - akt IV - morze, Altino i Lanciano z muzycznym tłem

czwartek, czerwca 23, 2022

Dom z Kamienia, wakacje w Abruzzo Costa dei trabocchi

Po dwóch solidnych górskich wyprawach wyciągnięcie się na plaży było nieco abstrakcyjne... Jeden region i w krótkim czasie dwa różne światy. Oto właśnie Abruzzo... Zjechaliśmy z Campo Imperatore prosto do znanego nam już z poprzednich wakacji Casalbordino. To chłopcy nalegali, żeby nie zmieniać miasteczka i rzeczywiście muszę przyznać, że był to doskonały pomysł. Dobrze jeśli wakacje obfitują w nowości, ale też znajome już punkty zaczepienia miło odświeżają wspomnienia i sentymenty.

Znów zamieszkaliśmy w tej samej agroturystyce i to dokładnie w tych samych pokojach, w których spaliśmy we wrześniu, znów poszliśmy na spacer znajomą promenadą, zjedliśmy w tym samym miejscu, znów spacerowaliśmy wśród winnic pod osłoną nocy, znów pieszczot domagał się znajomy pies, znów zachwyciła Punta Aderci i plaża niemal na wyłączność...

Zamiast rozłożyć się na wygodnej plaży w Lido, tak jak w zeszłym roku, woleliśmy (większa część ekipy) kilkukilometrowy trekking wzdłuż morza i relaks na osobności. Punta Aderci to wyjątkowo widowiskowe miejsce i jedno z bardziej charakterystycznych w Abruzzo, a tutejsze plaże uznawane są w ogóle za jedne z piękniejszych w całej Italii. Nie ma tu żadnej zabudowy, żadnych szpecących barów, więc trzeba zapewnić sobie zapas wody czy też coś na przekąskę.

Dom z Kamienia, wakacje w Abruzzo Costa dei trabocchi

Plaża przy Punta Aderci w stronę Casalbordino usłana jest kamykami. Leżałam z nosem na ręczniku i przyglądałam się im z bliska. Te kamyki na plaży to trochę jak my - ludzie. Niektóre niby z daleka podobne, ale tak naprawdę każdy inny. Jedne szare, banalnie obłe, inne kolorowe, fantazyjne, paskowane, żyłkowane, jeszcze inne niemal ze szlachetnym, artystycznym zacięciem. Jedne miłe w dotyku, pasujące do dłoni, a niektóre kostropate, uwierające, kaleczące stopy. Zupełnie jak ludzie...

Popatrzyłam też na morze i na różowy parasol na tle trabocco i pomyślałam, że przecież mogłabym właśnie tu zrobić letnią okładkę bloga. Miło byłoby do września oglądać wakacyjne wspomnienie. W realizacji pomógł Mikołaj. Kadr wizytówkowy jest tym razem jego autorstwa.

Na nadmorski czas w Abruzzo wyszperałam oczywiście też nowe zakątki regionu. Na pierwszym miejscu tej listy było Altino - miasteczko słodkiej papryki.

Dom z Kamienia, wakacje w Abruzzo Costa dei trabocchi

Co ciekawe, mimo ładnych obrazków w sieci, nas Altino nie zachwyciło szczególnie, nie ujęło niczym wyjątkowym. Oczywiście to bardzo ładne miejsce, pięknie położone, ale jemu podobnych w Abruzzo jest całe mnóstwo. Przeszliśmy wąskimi uliczkami na samą górę, zatrzymaliśmy się w lokalnym barze i to co najbardziej zapadło nam w serce z tamtego miejsca, to przesympatyczna barmanka litewskiego pochodzenia, która zaserwowała do aperitivo cały półmisek przysmaków oraz pomnik na wjeździe do miasteczka, pod którym podpis szybko sparafrazowaliśmy na własny użytek.

Na tabliczce pod figurą mężczyzny z walizką wyryto: "Umiemy być synami świata, ale jesteśmy Abruzyjczykami i miłość do naszej ziemi nosimy głęboko w sercu".
My wygłosiliśmy podobne zdanie: Umiemy być synami świata, ale jesteśmy biforchesi i miłość do naszego miasteczka nosimy głęboko w sercu.

Dom z Kamienia, wakacje w Abruzzo Costa dei trabocchi

Lekko zawiedzeni Altino, postanowiliśmy spontanicznie poszukać innego miejsca na wieczorny spacer oraz kolację i tak mimo mojej wstępnej niechęci, pojechaliśmy do Lanciano.

Moja niechęć wynikała z faktu, że wszystkie informacje, na które natknęłam się planując wakacje, mówiły o tym mieście przede wszystkim w kontekście pierwszego potwierdzonego cudu eucharystycznego, a ja generalnie z takimi miejscami "mam pewien problem"...

Tak to się czasem pięknie plecie... Całe szczęście, że Altino nas zawiodło i całe szczęście, że dzięki temu zawitaliśmy do Lanciano. Już po kilku krokach miałam przeczucie, że to jest właśnie to, miejsce, które będzie nową perełką w czerwcowym wakacyjnym naszyjniku.

Dom z Kamienia, wakacje w Abruzzo Costa dei trabocchi

Tak naprawdę nie wiem dlaczego tak bardzo zachwyciło nas to miasto. Czy to zasługa pory dnia, słońca, które pomarańczową łuną malowało fasady, kontrastu chmur na ciemniejącym wieczornie niebie, życia gwarnego, które wypełniało ulice i sprawiało, że człowiek najchętniej nie szedłby spać, miłych wystaw sklepowych, szerokich posadzkowych trotuarów, lodów z solonym karmelem... A może to wszystko przez Vagabondo?

Lanciano wakacje w Abruzzo, Costa dei Trabocchi, Dom z Kamienia

Po placu niosła się muzyka (posłuchajcie koniecznie, żeby poczuć ten klimat). Nie wiadomo było początkowo skąd dochodziła, ale wypełniała każdą przyległą uliczkę niesamowitą atmosferą. Potem okazało się, że to starszy człowiek z rozwianym siwym włosem, wędrował z przewieszonym niczym torba głośnikiem.
Kiedy nas minął, przed moimi oczami odmalowały się te oto kadry. Było coś niezwykłego w tym kontraście pomiędzy grupą radosnej młodzieży i starego człowieka, za którym snuła się muzyka. Vagabondo to znaczy włóczęga...

Liczące około 34 tysięcy mieszkańców Lanciano leży w prowincji Chieti w dolinie rzeki Sangro, pomiędzy Adriatykiem i Majellą i może poszczycić się imponującą historią. Lanciano powstało jeszcze przed założeniem Rzymu. Według legendy miasto w 1179 roku przed Chrystusem założył Solima - towarzysz Eneasza dokładnie rok po zburzeniu Troi.

Lanciano wakacje w Abruzzo, Costa dei Trabocchi, Dom z Kamienia

Miasto rozciąga się na trzech wzgórzach i do dziś jego centrum zachowało swój średniowieczny układ urbanistyczny, czyli podział na cztery rioni: Lancianovecchia, Civitanova, Sacca i Borgo. Architektura natomiast przywodzi na myśl zabytkowe miasta południa.

Lanciano zakończyło naszą abruzyjską część wakacji. Nadszedł czas, żeby wjechać do Molise.

Ciąg dalszy nastąpi, a ja przypominam Wam, że to już dziś po zachodzie słońca zbieramy kwiaty i zioła na wodę świętego Jana.